نشخوار­فکری به معنی فکر کردن در مورد چیزی تاحدی است که برای فرد دردناک و آزار دهنده شود. مانند اجتناب هيجاني هدف از نشخوار­ فکری کاهش پریشانی هیجانی است. به طور متناقض نشخوار، شما را در بالاترین سطح موج هیجانی نگه می­دارد . اما چگونه : توسط قضاوت در مورد افکار با تمرکز بر خود و دیگران .

زمانی که خود را قضاوت می­کنید، امید این است که نقایص و یا اشتباهاتتان را برطرف کنید اما نتیجه واقعی این است که احساس عمیق­ تر نقص و افسردگی مزمن را تجربه خواهید کرد . قضاوت دیگران نیز به شما احساس نقص و نا امیدی می­ دهد و نتیجه اش خشم مزمن و روابط مختل خواهد بود .

پیش­بینی افکار به نوعی امید به نمایان شدن آینده را ایجاد می کند و پیش­ بینی فاجعه آمیز می­تواند به شما امید بدهد که می­ توانید برنامه­ ریزی کرده  و از وقوع اتفاق بد جلوگیری کند . و این حالت می­تواند اضطراب  ایجاد کند و علت این است که پیش ­بینی فاجعه­ آمیز احساس اضطراب را به­ وجود می ­آورد .

توضیح افکار این امید را در فرد به وجود می­ آورد که می ­تواند تجارب دردناک را کنترل کند . این افکار در صدد پاسخ به این سؤال است که چرا  این اتفاق افتاده است ؛ اگر بتواند علت رفتارهای دردآور را پیدا کند می­تواند آن را مدیریت کرده و از وقوع آن جلوگیری کند . اما سؤال چرا هیچ جوابی ندارد و معمولاً منجر به درماندگی می­شود و یا علت یک نقص شخصی است یعنی تقصیر خودتان بود که این اتفاق تلخ افتاد و همین موضوع باعث تشدید هیجان می­ شود.

نشخوار علی­رغم امید شما برای کامل کردن، پاسخ دادن و کنترل کردن، موجب درد هیجانی می­ شود و شما را در بالاترین سطح موج هیجانی درحالتی شدید از اضطراب، غم و خشم مزمن نگه می­دارد . به زودی خواهید آموخت که چگونه افکارتان را بر چسب بزنید و اجازه بدهید بیایند و بروند.

مقاله بعدی

طرحواره درماني

نشخوار ذهنیهيجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *